فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

قسمت دوم آموزش طب سنتی


قسمت دوم آموزش طب سنتی



اندامها

عضو از ترکیب اخلاط حاصل میشود. اندامها به دو دسته اندامهای ساده و مرکب تقسیم می شوند.

اندام ساده : یعنی اندامهایی که اجزای تشکیل دهنده آن یکسان است و خود، تشکیل دهنده اندامهای مرکب هستند . این اندامها شامل استخوان، غضروف، وتر، رباط، عصب، شریان، ورید، غشاء، پوست، چربی، گوشت، مو، ناخن هستند.
 

اندام مرکب : به اعضای مختلف بدن که از اندامهای مفرد تشکیل شده اند گفته می شود. مانند : چشم، گوش، دست و .. اندامها از نظر کاربرد به صورت زیر دسته بندی می شوند :
 

الف) رئیسه : بسیار پر اهمیت است و صدمه به آنها باعث آسیب به بقای شخص یا بقای نوع می شود. اندامهای رئیسه به حسب بقای شخص که برای زنده ماندن و حیات شخص لازم است شامل قلب، مغز(دماغ) و کبد می باشد . اندامهای رئیسه به حسب بقای نوع که برای تکثیر و ادامه نسل لازمند، علاوه بر سه عضو رئیسه گفته شده، شامل بیضه ها و تخمدانها(گنادها) نیز می باشند.


ب) غیر رئیسه : که خود به دو دسته تقسیم می شود : خادم الرئیسه و غیر خادم الرئیسه


*خادم الرئیسه : هر عضو رئیسه یک خدمتکار دارد تا قوایش را به بقیه اندمها برساند. این اعضا عبارتند از :


شریانها : خادم قلب
اورده (وریدها): خادم کبد
اعصاب : خادم دماغ
مجاری منی : خادم گنادها (تخمدان ـ بیضه)

 

بخش دوم آموزش طب سنتی را بطور کامل در اینجا ببینید


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 13 مهر 1393برچسب:, | 12:57 | نویسنده : mahmood habibi |

آموزش طب سنتی (قسمت اول)
خلاصه :علم طب به دو بخش تقسیم می شود : طب نظری و طب عملی

آموزش طب سنتی (قسمت اول)


تقسیم بندی علم طب:


علم طب به دو بخش تقسیم می شود : طب نظری و طب عملی


الف) طب نظری : یعنی دانشی که چگونگی عملکرد و تغییرات بدن انسان و عوامل مؤثر بر آن را که منجر به سلامتی یا بیماری می شوند، بررسی می کند. طب نظری شامل سه بخش است :


1ـ امور طبیعیه : اموری که هستی، قوام و حفظ کمالات جسمی بدن انسان، برآنها مبتنی است .
2ـ اسباب و علل : علت ایجاد تغییرات در بدن انسان و عوامل مؤثر بر آن و چگونگی بروز بیماری .
3ـ دلایل و علایم : به بررسی علائم و نشانه ها می پردازد و پزشک را در مورد سلامت یا بیماری و علت بروز بیماری راهنمایی می کند ، مانند نشانه های مزاجی و غلبه اخلاط ، نبض شناسی و ادرارشناسی.


ب) طب عملی : شامل علم به روشهایی است که برای حفظ سلامتی یا بازگرداندن سلامتی(علم معالجات) بکار می روند. طب عملی خود شامل سه بخش است :


1ـ تدابیر : که شامل تدابیر صحی (علم حفظ الصحه) و تدابیر بیمار است و تدبیر غذا (رژیم درمانی) مهمترین بخش تدابیر می باشد .

2ـ دارو درمانی

3ـ اعمال دستی (یداوی) : مانند جراحی، ماساژ، حجامت، فصد و ...


بخش اول آموزش طب سنتی را بطور کامل در اینجا ببینید


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 13 مهر 1393برچسب:, | 12:49 | نویسنده : mahmood habibi |

راهکارهای حفظ سلامتی در فصل تابستان از منظر طب ایرانی
منبع : http://tim.ir

 

هر چند منجمين تابستان را از شروع تير تا پايان شهريور می دانند اما از نظر طب سنتى ايران، تابستان مدتى از سال است كه درآن هوا گرم است و مردممحتاج به خنك كردن هوا هستند. تابستان مزاجى گرم و خشك دارد؛ البته اين توصيف تنها در كشورهايى مثل ايران و عربستان صحت دارد كه در تابستان باران نمى بارد ولى در هندوستان و نواحى ساحلى تابستان گرم وتر است.هواى گرم و خشك تابستان باعث از بين رفتن رطوبت و باعث افزايش امراض گرم و خشك مثل تب ها مى شود. به ويژه اگر فرد جوان با

شد.


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 13 مهر 1393برچسب:, | 12:47 | نویسنده : mahmood habibi |

طب سنتی چیست
منبع : سلاک طب

خلاصه :علم الأدویه یا گیاه شناسی داروئی و طب سنتی كه امروز از آن با نام مفردات پزشكیو ‏فارماكوگنوزی یاد می شود

 

طب سنتی چیست

 

(سامان خالصی-کارشناس ارشد تغذیه)


علم الأدویه یا گیاه شناسی داروئی و طب سنتی كه امروز از آن با نام مفردات پزشكیو ‏فارماكوگنوزی یاد می شود در باورها و اعتقادات درمانی مردم و نیز در متون قدیمیطب سنتی ‏ایران برگرفته از كتب معتبر و دانشمندان نام آوری چون ابن سینا، زكریایرازی، اهوازی ‏ارجانی و ... می باشد كه اصول طبابت آن بر چهار طبیعت مزاج آدمی یااخلاط اربعه ‏بنام : بلغم ، صفرا ، سودا ، خون و همچنین بر گرمی و سردی استوار بودهاست و بر این اساس ‏تشخیص و درمان صورت می گرفته است.‏



‏ در طب تطبیقی و تلفیق عقاید قدما با پزشكی جدید، اخلاط اربعه با نام ‏PH خونیا اسیدیتیك ‏و بازیك؛ و گرمی و سردی با واژه های پركالری و كم كالری خوانده میشوند. ولی هیچكدام از ‏این تعبیرات بازگو كننده جامعی به شمار نمی روند و غذاهایگرم و سرد در اعتقاد عامه ی مردم ‏ایران به عنوان غذاهای پركالری و كم كالری نمیباشد، زیرا خوراكی هایی مانند گردو ، نارگیل ، كاكائو ، ‏ خرما ،‌ كنجد ، گوشت شتر ، گوشت كبوتر جزء غذاهای گرم و خوراكی هائی مانند هلو ، ‏هنداونه ، خیار ، توتفرنگی ، جو ، برنج ، گوشت گاو ، ماهی ومرغ به نام غذاهای سرد ‏شناخته می شوند. برخی غذاها نیز مثل شیر وم است گوسفند ، نان گندم ، گوشت بره و ... ‏غذاهای معتدل و به عبارتی نه گرم و نه سردشناخته می شوند و این گروه از غذاها اثر ‏متابولیسمی و حالت خاص در افراد گرم مزاجو سرد مزاج ایجاد نكرده و به هر دو گروه ‏سازگار است.‏


خوراكی هایی مانند گردو، نارگیل ، كاكائو ، ‏خرما ،‌كنجد ، گوشت شتر ، گوشت كبوتر جزء غذاهای گرم و خوراكی هائی مانند هلو ، ‏هنداونه ،خیار ، توت فرنگی ، جو ، برنج ، گوشت گاو ، ماهی و مرغ به نام غذاهای سرد ‏شناختهمی شوند.


در طب سنتی، خوراكی های سرد ارزش غذایی منفی در شخص ایجاد كرده و خوردن آنها سبب‏رخوت ، سستی ، ضعف عمومی ، رنگ پریدگی ،‌ بی حالی ، كم حوصلگی، كاهش نیروی ‏جنسی ،پرخوابی و ... می شود. برعكس خوردن غذاهای گرم باعث بالا رفتن فشارخون ،‏برافروختگی چهره ،‌ كمخوابی ، جوشصورت واحتمالاً كهیر و جوش های چركی خواهد شد.‏
 


در طب سنتی ایران هر فرد حالت و طبیعت مزاج یا ارگانیسم بدن خود را نسبت بهغذاهای سرد ‏یا گرم تشخیص می دهد و در مصرف آنها رعایت اعتدال را می نماید تا دچارعوارض گوارشی ‏و ... نگردد.‏



عدم هماهنگی بین مزاج و غذا - طبق اعتقاد طب سنتی ایران - موجب اختلال در اندامهای ‏داخلی مثل قلب و ریه شده و شخص احساس بیماری می نماید. امروزه با پیشرفت پزشكیو ‏كشف علت بیماری ها، این عقاید سنتی كنار گذاشته شده و كمتر مورد استفاده قرار میگیرند

 


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 13 مهر 1393برچسب:, | 12:45 | نویسنده : mahmood habibi |

طب مکمل و جایگزین چیست؟
منبع : بخش سلامت تبیان

خلاصه :استفاده از طب‌ مکمل و سنتی روز به روز با اقبال بیشتر مردم مواجه می‌شود و بسیاری از بیماران ترجیح می‌دهند از روش‌های طبیعی‌تر و کم‌عارضه‌تر برای درمان بیماری‌هایشان استفاده کنند، اما متاسفانه شناخت درست و کافی از شاخه‌های این طب، در میان مردم و حتی جامعه پزشکی وجود ندارد.

طب مکمل و جایگزین چیست؟




استفاده از طب‌ مکمل و سنتی روز به روز با اقبال بیشتر مردم مواجه می‌شود و بسیاری از بیماران ترجیح می‌دهند از روش‌های طبیعی‌تر و کم‌عارضه‌تر برای درمان بیماری‌هایشان استفاده کنند، اما متاسفانه شناخت درست و کافی از شاخه‌های این طب، در میان مردم و حتی جامعه پزشکی وجود ندارد.



 


برخی با اغراق، طب مکمل را درمان هر دردی می‌دانند و گاهی عده‌ای بدون شناخت کافی آن را نفی می‌کنند. لزوم اطلاع‌رسانی صحیح درباره جایگاه، موارد استفاده، نحوه استفاده و عوارض جانبی احتمالی طب مکمل برای عموم مردم و حتی دست‌اندرکاران سلامت جامعه اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد.



طب رایج همان روش‌های درمانی است که شما می‌توانید آن را در هر بیمارستان یا مرکز درمانی بیابید، مانند جراحی، داروهای شیمیایی، فیزیوتراپی و... . حال هر روش درمانی غیر از روش‌های رایج مذکور که گاهی مبتنی بر تجربه، سنت و البته شواهد و یافته‌های علمی است را طب مکمل یا جایگزین به شمار می‌آوریم.



از جمله مهم‌ترین شاخه‌های طب مکمل و جایگزین می‌توان به طب سوزنی، گیاه‌درمانی، استفاده از داروهای گیاهی، ماساژدرمانی، کایروپرکتیک، تغذیه، رفلکسولوژی، هومیوپاتی، یوگا، تای‌چی و... اشاره کرد. انواع طب‌های سنتی از جمله طب سنتی ایرانی، طب چینی و آیورودا نیز از شاخه‌های بسیار مهم طب مکمل و جایگزین هستند.



شاخه‌های مختلف طب سنتی و مکمل دارای ویژگی‌های مشترکی است.



معمولا درمان یک بیماری واحد از فردی به فرد دیگر متفاوت است و این درمان به خصوصیات و شرایط دیگر بیمار نیز بستگی دارد.

درمانگران طب سنتی و مکمل توجه ویژه به شرایط و محیط زندگی بیمار دارند و همواره توصیه‌های فراوانی برای اصلاح سبک و شیوه زندگی می‌کنند.



توصیه‌های غذایی، توجه ویژه به وضعیت روحی ـ روانی بیمار و تاکید بیشتر بر پیشگیری نیز از سایر ویژگی‌های درمان با طب مکمل و سنتی است.

استفاده خودسرانه از روش های طب مکمل و زیاده روی در آنها نیز مانند هر چیز دیگری عوارضی به همراه دارد. پس برای استفاده از روش های طب مکمل و جایگزین نیز باید به متخصصین آن مراجعه کنید



چرا طب فراگیر؟



همان‌طور که می‌دانیم، طب رایج در درمان بسیاری از بیماری‌ها و بویژه بیماری‌های مزمن، ناتوان بوده و بسیاری از بیماران، درمان موثر و قطعی برای مشکلات سلامت خود دریافت نخواهند کرد،

اما ترکیب طب رایج و مکمل نه‌تنها می‌تواند درمان کامل و جامع‌تری را برای بسیاری از بیماری‌های صعب‌العلاج به ارمغان بیاورد، بلکه قدرت انتخاب بیشتری را به بیماران می‌دهد تا در صورت پاسخ نگرفتن از یک روش درمانی، روش دیگری را مورد استفاده قرار دهند.



با توجه به موثرتر بودن این ترکیب درمانی، هزینه‌های بیمار و در نهایت هزینه‌های تحمیل شده به جامعه نیز کاهش می‌یابد.



البته باید گفت استفاده خودسرانه از روش های طب مکمل و زیاده روی در آنها نیز مانند هر چیز دیگری عوارضی به همراه دارد. پس برای استفاده از روش های طب مکمل و جایگزین نیز باید به متخصصین آن مراجعه کنید.



در قسمت زیر به برخی باورهای نادرست درباره این طب اشاره کرده ایم.


 

باورهای نادرست در طب سنتی و مکمل



جامعه ما هیچ‌گاه از خطر افراط و تفریط در امان نبوده و حوزه طب نیز از این قاعده مستثنی نیست. هر قدر میزان تاثیرگذاری موضوعی در جامعه بیشتر باشد، میزان انحراف از حقیقت نیز در آن بیشتر خواهد بود.



بزرگنمایی تاثیرات طب سنتی در بعضی از افراد آنقدر شگرف است که هر انسان عاقلی را به تامل می‌کشاند و از طرفی میزان صدمه و خرابی جبران‌ناپذیر استفاده ناصحیح از این طب نیز بسیار بااهمیت است.




تاریخچه طب نشان می‌دهد از زمان‌های قدیم، اوهام و خرافات همزاد طب بوده است. هم‌اکنون که پس از سال‌ها سیطره پزشکی مدرن و فرمانروایی کارتل‌ها و شرکت‌های بزرگ دارویی در جهان و به حاشیه رفتن طب سنتی، برخی افراد از عوارض جانبی داروهای شیمیایی و هزینه گران مهندسی پزشکی خسته شده‌اند، یکی از بزرگ‌ترین باورهای غلط مردم در حوزه طب سنتی «عدم عوارض جانبی گیاهان دارویی است».



متاسفانه این باور غلط مردم را بی‌محابا به سمت استفاده از هر گونه گیاه دارویی سوق می‌دهد و حداقل خطر آن این است که مردم گیاهان دارویی را به راحتی مصرف کنند و قطعا از عوارض جانبی و اثرات سوءمصرف آنها در امان نخواهند بود.



شاید هیچ کسی حاضر نباشد داروی تزریقی را بدون تجویز پزشک به خود یا به اطرافیانش تجویز کند، اما در استفاده از داروهای گیاهی اوضاع به گونه دیگری است.



برای نمونه بعضی افراد ممکن است هندوانه ابوجهل را که توسط یک فرد غیرمتخصص و ناآگاه تجویز شده باشد مصرف کنند، فارغ از این که در مقاله‌های دارویی طب نوین و سنتی، این گیاه جزء گیاهان سمی طبقه‌بندی شده و مصرف ناصحیح آن می‌تواند باعث التهاب خطرناک و خونریزی روده‌ها شود.



رویکرد روزافزون نشریات و رسانه‌ها در معرفی ناصحیح و جانبدارانه از طب سنتی نیز بر این باور دامن می‌زند، به گونه‌ای که اکثر کسانی که در این زمینه قلم می‌زنند بیشتر روی خوب سکه را به مردم نشان می‌دهند و از نشان دادن واقعیت پرهیز می‌کنند.

 


فرآوری : نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان

منابع :

جام جم - دکتر امیرهومن کاظمی، متخصص طب سنتی و داروهای گیاهی

دکتر هادی منوری - دکترای داروسازی


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 13 مهر 1393برچسب:, | 12:20 | نویسنده : mahmood habibi |

 

مواد مؤثره گیاهان دارویی


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 13 مهر 1393برچسب:, | 10:42 | نویسنده : mahmood habibi |

 

تاریخچه گیاهان دارویی


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 13 مهر 1393برچسب:, | 10:40 | نویسنده : mahmood habibi |

 

 

 

 

چای سنتی


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 12 مهر 1393برچسب:, | 23:28 | نویسنده : mahmood habibi |


طبيعت: متعادل

خواص درماني: خلط آور و نرم‌كننده سينه و درد طحال

طريقه مصرف: 2 تا 3 استكان بين وعده‌هاي غذا و شب موقع خواب ميل شود.

ضد جوش (هشت‌گياه)

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ی 09360679411 تماس حاصل فرمایید.

 


برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 20 شهريور 1393برچسب:, | 16:35 | نویسنده : mahmood habibi |

برگ چنار

طبيعت: سرد

خواص دارويي: تب‌بر، ضد تنگي نفس و گرفتگي حنجره، مفيد براي امراض عصبي، چاق‌كننده، پوست را جلا مي‌دهد، درد و ورم را كه از گرمي مزاج باشد تسكين مي دهد

طريقه مصرف: قبل از هر وعده غذا يك استكان ميل شود.

برگ چناربرگ چنار #1برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ی  09360679411  تماس حاصل فرمایید.

 

 


برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 20 شهريور 1393برچسب:, | 16:34 | نویسنده : mahmood habibi |
.: Weblog Themes By SlideTheme :.